طراحی، ساخت و نصب غبارگیر در سایت ذوب آهن (EPC)

طراحی، ساخت و نصب غبارگیر در سایت ذوب آهن (EPC)

طراحی، ساخت و نصب غبارگیر با ظرفیت 120000 نرمال مترمکعب برساعت در سایت ذوب آهن ( بخش کوره یک ) به وسیله مهندسین و تکنسین های شرکت هواسیستم ایران ( به صورت پروژهEPC )

 

غبارگیر صنعتی چیست؟

غبارگیر صنعتی نوعی از تجهیزات کنترل آلودگی هوا است که در کارخانه ها، انبارها و سایر محیطهای صنعتی و تجاری برای برآوردن الزامات ایمنی زیست محیطی و محیط کار استفاده می شود. سیستم‌های غبارگیر موثر، ذرات و دودهای بالقوه مضّر را از گازهای حاصل از فرآیند تولید یا هوا و محیط اطراف در طول تولید و ساخت، کنترل، کاهش و حذف می‌کنند. این تجهیزات به طور خاص برای تصفیه و فیلتر گرد و غبار خطرناک و ذرات ریز آلاینده منتشر شده در محیط کار یا اتمسفر برای حفظ و بهبود کیفیت هوا طراحی میشوند.

غبارگیرهای کیسه ای در طرح های مختلفی تولید می شوند و به دلیل کارایی 99 درصدی، رایج ترین سیستم مورد استفاده هستند.

جمع آوری گرد و غبار برای تعدادی از بخش های صنعتی مانند نجاری، کشاورزی، فرآوری مواد غذایی، داروسازی، بازیافت، سیمان و محصولات سنگی، ساخت فلز، معدن، و فرآوری شیمیایی در میان بسیاری دیگر، حیاتی است. جمع‌آورنده‌های گرد و غبار که به عنوان گیرنده‌های فیلتر نامیده می‌شوند، بخش‌های ضروری سیستم‌های پردازش در بسیاری از کاربردهای کاهش اندازه حرارتی و به ‌عنوان گیرنده‌هایی برای انتقال پنوماتیک هستند.

انواع غبارگیر صنعتی

هزاران محیط صنعتی، ذرات معلق در هوا را ایجاد می کنند: از دود با اندازه زیر میکرون گرفته تا تکه های بزرگ پلاستیک، کاغذ و چوب. در حالی که برخی از گرد و غبارها خطرناک هستند و یک مشکل ایمنی ایجاد می کند، گرد و غبار دیگر باعث کاهش دید می شود و لازم است که اینها حذف شوند. عملیاتی که کف ساز و دودزا هستند، از سیستم های جمع آوری گرد و غبار صنعتی برای پاکسازی هوا بهره می گیرند.

  •   غبارگیرهای تکان دهنده

غبارگیرهای تکانی یک سیستم کیسه ای تمیز کننده لرزشی هستند. هنگامی که جریان هوا به طور موقت متوقف می شود، سیستم به صورت آفلاین تمیز می شود. طراحی محفظه‌ای، تمیز کردن مداوم واحد را به‌ عنوان یک کل ارائه می‌کند و در عین حال این امکان را فراهم می آورد که محفظه‌های جداگانه برای سرویس‌دهی آفلاین شوند. این واحدها در مواردی رایج هستند که تامین هوای فشرده برای تمیز کردن کیسه ها مانند ریخته گری، کارخانه های فولاد، صنایع معدنی، نیروگاه ها و صنایع ذوب غیر عملی باشد. آنها همچنین در مواردی که مواد خشک در سیلوها و سایر ظروف ذخیره سازی فله ذخیره می شود، مورد استفاده قرار می گیرد.

  • غبارگیر پالس جت

غبارگیر پالس جت نوع دیگری از سیستم های کیسه ای هستند که در طرح های مختلف برای رفع نیازهای کاربردی صنعت ارائه می شوند. سیستم تمیز کردن کیسه ای از طریق تمیز کردن سریع و پرفشار هوا کار میکند که یک انفجار یا شوک هوا را از طریق کیسه می فرستد و کیک گرد و غبار را می شکند و برای دفع تخلیه می سازد. پالس سریع هوا اجازه کار مداوم با فن سانتریفیوژ را می دهد و به همین دلیل سیستم به طور کلی بخش بندی نمی شود. مدل‌های پالس جت به دلیل قابلیت سفارشی‌سازی آسان، توانایی تحمل طیف وسیعی از دما و فشار و کارایی بالای جمع‌آوری، رایج‌ترین نوع غبارگیرهای صنعتی هستند. آنها قابلیت کاربرد در اکثر محیطهای تولیدی را دارا هستند که در آن مواد جامد فله ای پردازش می شوند، از جمله تولید مواد شیمیایی و معدنی، کارخانه های فرآوری مواد غذایی و ساخت فلز یافت می شود. غبارگیرهای پالس جت را می توان از طیف گسترده ای از مواد، از جمله فولاد کربن، فولاد ضد زنگ، آلومینیوم، اینکونل، هاستلوی و سایر آلیاژهای خاص ساخت.

  •  غبارگیرهای کارتریج

برای کاربردهای خاص، غبارگیر کارتریج نوعی فیلتر پارچه ای است که برای کاربردهای خاص طراحی می شود. آنها مزیتی را ارائه می دهند که در آن موارد مورد نیاز فضای کوچکتر برای جریان هوای یک سیستم بزرگتر ضروری است. غبارگیرهای کارتریج را در محیط های تجاری و صنعتی با گرد و غبار بسیار ریز تا سبک و پوشش پودری مانند گرد و غبار متوسط، فلزکاری، نجاری، جمع آوری دود، اسپری حرارتی، تولید دارو و سایر فرآیندها پیدا کنید.

  • غبارگیر سیکلون

غبارگیر سیکلون نوعی جداکننده اینرسی است که از طریق نیروی گریز از مرکز گرد و غبار را از جریان گاز جدا می کند. هوا با ایجاد فعالیتی سیکلونی در محفظه جمع آوری سیکلون تصفیه می شود. یک جریان هوای دایره وار شدید شبیه گرداب، ذرات گرد و غبار را به دیواره سیکلون فشار می دهد که برای جمع آوری به سمت پایه قیف می لغزند. سیستم‌های سیکلون قادر هستند ذرات سنگین‌تر و بزرگ‌تری را حذف کنند که با گرد و غبار ریز مخلوط می‌شوند. آنها اغلب به عنوان تمیز کننده مقدماتی قبل از کیسه ها استفاده می شوند. سیکلونها اغلب در نجاری، کارخانه های خمیر و کاغذ، آسیاب، غلات و کشاورزی، کارخانه های بازیافت و بسیاری از صنایع دیگر استفاده می شوند، به خصوص زمانی که ذرات بیش از 20 میکرون اندازه داشته باشند.

  •  رسوب دهنده های الکترواستاتیک

رسوب دهنده های الکترواستاتیک برای جداسازی ذرات دوده، خاکستر و غبار از گازهای خروجی با استفاده از الکتریسیته ساکن استفاده می شود. نیروهای الکترواستاتیکی که بر اساس همان اصل تصفیه کننده هوای یونی کار می کنند، ذرات معلق در هوا را دارای بار منفی می کنند. هنگامی که ذرات باردار می شوند، یک الکترود با بار مثبت هستند که در آنجا جذب می شوند. رسوب‌دهنده‌های الکترواستاتیکی در نیروگاه‌های صنعتی یافت می‌شوند که سوخت‌های فسیلی مانند نفت و زغال سنگ را برای تولید برق می‌سوزانند.

روش های فیلتراسیون

به طور معمول، فیلتراسیون، فرآیندی ناقص و نه چندان آسان برای عملیات مکانیکی یا فیزیکی است. به عنوان مثال، دو مشکلی که معمولا رخ می دهد این است که بخشی از مایع ممکن است به نحوی در فیلتر گیر کند یا برخی از قطعات جامد کوچک ممکن است راه خود را از طریق فیلتر پیدا کنند. به همین دلیل، انواع مختلفی از فیلتراسیون وجود دارد. اینکه کدام روش استفاده می شود تا حد زیادی به این بستگی دارد که آیا جامد ذرهای (معلق) یا محلول در سیال است. نکته مهم این است که هدف همه آنها دستیابی به جداسازی مواد است. به طور معمول چهار روش برای فیلتراسیون و جداسازی استفاده می شود: فیلتر عمومی، خلاء، گرم و سرد.

 فیلتراسیون عمومی

فیلتراسیون عمومی که به عنوان فیلتر گرانشی هم شناخته می شود، رایج ترین روش برای حذف مواد جامد نامحلول از محلول است. این اساسی ترین شکلی است که از جاذبه برای فیلتر کردن مخلوط استفاده می کند. این مخلوط از بالا روی فیلتری ریخته می شود و نیروی جاذبه مایع را به سمت پایین می کشد. از قیف پلی اتیلن یا شیشه ای با ساقه و کاغذ صافی استفاده می کند. بیشتر مواد جامد در مخلوط لازم است قبل از فیلتر کردن ته نشین شود. جامد در فیلتر می ماند، در حالی که مایع در زیر آن جریان مییابد.

فیلتراسیون خلاء

در این نوع فیلتراسیون، محلولی که باید فیلتر شود، با اعمال خلاء روی فلاسک فیلتر با آداپتور بازوی جانبی، از طریق کاغذ صافی کشیده می شود. معمولا روشی بسیار سریع و کارآمد برای فیلتر کردن است. تکنیک مشابهی نیز وجود دارد که از پمپ برای ایجاد اختلاف فشار در دو طرف فیلتر استفاده می شود. در نهایت، هنگام اعمال فیلتراسیون خلاء، بسیار مهم است که اندازه صحیح کاغذ صافی را به کار ببرید.

 فیلتراسیون سرد

این روش از یک حمام یخ برای خنک کردن سریع محلول بهره می برد. به طور کلی، از آن زمانی استفاده میشود که جامد در ابتدا حل می شود و باعث تشکیل کریستال های کوچک به جای گرفتن کریستال های بزرگ در هنگام خنک کردن محلول در دمای اتاق می شود.

 فیلتراسیون داغ

گاهی اوقات در طی فیلتری گرانشی، کریستال ها در فیلتر رشد می کنند و روند جداسازی را متوقف می سازند. اینجاست که فیلتراسیون داغ مفید است. با استفاده از فیلتراسیون داغ، محلول، فیلتر و قیف گرم می شوند و تشکیل کریستال در فیلتر به حداقل برسد. به دلیل عدم وجود ساقه در فیلتر، از تبلور مجدد جامد در قیف جلوگیری می شود. این از کارآمدترین و متداول ترین اقداماتی است که برای جلوگیری از تشکیل کریستال ها استفاده می شود.

اجزای تشکیل دهنده بگ فیلتر

 

  • اجزای اصلی غبارگیر صنعتی عبارتند از:
  •  دمنده
  •   فیلتر گرد و غبار
  •  سیستم تمیز کردن فیلتر
  •  مخزن گرد و غبار
  •   سیستم حذف گرد و غبار

انواع آلاینده ها ممکن است بر اساس صنعت متفاوت باشند. بنابراین، طرح های غبارگیر صنعتی مختص روش استخراج مورد نیاز برای هر صنعت است. سیستم های غبارگیر به طور کلی با کشیدن گرد و غبار و ذرات موجود در هوا از طریق فیلتری کار می کنند که ابتدا مواد را جذب و جدا می کند و سپس هوای تصفیه شده را دوباره به محل کار یا محیط تخلیه می کند. هدف هر برنامه طراحی اساسا یکسان است - فیلتر کردن، جداسازی و جذب گرد و غبار و ذرات معلق و انتشار هوای ضدعفونی شده.

  • مرجع: