انواع بگ فیلتر - اجزای تشکیل دهنده بگ فیلتر - هواسیستم

انواع بگ فیلتر یکی از تجهیزاتی که به صورت گسترده برای غبار زدایی هوا استفاده می شود، بگ فیلتر است.  در بین سیستم های جمع آوری گرد و غبار، بگ فیلتر ها بیشترین کاربرد را دارند. این دستگاه ها، با تصفیه هوا و پاک سازی محیط از آلاینده های مضر، به سلامت و حفظ جان کارکنان کارخانه ها کمک می کنند. بگ فیلتر، دوستدار محیط زیست به حساب می آید و به دلیل طراحی خاصی که دارد، موجب افزایش راندمان کاری نیز خواهد شد. این نوع از فیلتر ها علاوه بر ایجاد راندمان بیشتر، از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه تر هستند. برای اطلاع از انوع بگ فیلتر ها، بهتر است ابتدا، با بگ فیلتر و نحوه عملکرد آن، مزایا و کاربرد های مختلف آن نیز آشنا شوید.

بگ فیلتر چیست؟

بگ فیلتر ها، از تعدادی فیلتر های پارچه ای تشکیل شده اند که که در ردیف های عمودی و در درون یک محفظه فلزی و روی یک صفحه فلزی قرار گرفته اند. بگ فیلتر ها، برای دریافت گاز غبار آلود از منابع جذب ذرات و نیز خروج هوای تمیز، طراحی و تولید می شوند. به گونه ای که، اختلاف فشار مورد نیاز برای عبور جریان گاز از روی فیلتر، به وسیله یک فن مکنده تامین شده و جریان گاز غبار آلود، از راه داکت ورودی، به درون بگ فیلتر کشیده می شود. بعد از آن، گاز ها از فیلتر عبور کرده و گرد وغبار موجود، روی سطح فیلتر باقی می ماند.

اجزای تشکیل دهنده بگ فیلتر

یک بگ فیلتر، از اجزا و قطعات مختلفی تشکیل شده که هر کدام وظایف خاص خودشان را دارند. این اجزا، شامل موارد زیر می باشند.
فیلتر های کیسه ای و قفسه های نگهدارنده
فن سانتریفیوژ
کمپرسور هوا
هاپر
سیستم تخلیه گرد و غبار
سیستم تمیز کننده فیلتر
بدنه اصلی
جرقه گیر یا سیلیکون
ونتوری
شیر برقی

انواع بگ فیلتر

برای تمیز کردن و حذف گرد و غبار بگ فیلتر ها، از سیستم های تمیز کننده مختلفی استفاده می شود. فیلتر ها بر اساس نوع سیستم تمیز کننده به انواع مختلفی تقسیم می شوند.
سیستم لرزاننده مکانیکی: در این سیستم، فیلتر ها از یک طرف به یک صفحه متحرک متصل هستند که این صفحه به وسیله یک موتور، لرزانده شده و موجب تکان خوردن فیلتر ها خواهد شد. به این صورت، گرد و غبار موجود در فیلتر، از آن خارج می شود. طرز کار این نوع بگ فیلتر ها، به صورت دوره ای بوده و علاوه بر راندمان پایین، حجم زیادی نیز اشغال می کنند.
سیستم جریان هوای معکوس: استفاده از این سیستم، در بیشتر گرد و غبار های الیافی مانند گرد و غبار چوب یا غلات رواج فراوان دارد. عملکرد این سیستم به گونه ای است که، هوای تولید شده توسط فن فشار متوسط، به وسیله یک بازوی چرخنده روی کیسه ها هدایت شده و هوا را به داخل آن ها می دمد. به این صورت، گرد و غبار از روی کیسه ها جدا می شود. این نوع از بگ فیلتر ها، هوای کمتری نسبت به انواع دیگر آن ایجاد می کنند. سیستم جریان هوای معکوس، علاوه بر کم فشار بودن و حجم بالا، سایش و پارگی کیسه های فیلتر را هم کاهش می دهد.
سیستم جت پالس: این نوع بگ فیلتر ها، بیشترین بازده را نسبت به انواع دیگر داشته و به همین دلیل استفاده از آن ها، رایج تر است. مکانیزم این سیستم به گونه ای است که، هوای فشرده تولید شده توسط کمپرسور، به وسیله نازل های موجود دربالای فیلتر ها، به داخل آن ها کشیده می شود. با انفجار هوای کیسه ها، گرد و غبار موجود در آن ها، جدا شده و کیسه ها تمیز می شوند. علاوه بر آن، برای هدایت هوا به داخل کیسه ها، از ونتوری استفاده شده است. ونتوری، با دمش هوا به داخل کیسه ها، گرد و غبار موجود را به پایین هدایت کرده و توسط هاپر جمع آوری می شوند. انتهای هاپر، شیر دوار وجود دارد که ذرات را به بیرون از فیلتر، هدایت می کند.
بگ فیلتر کارتریجی: این مدل از فیلتر ها، دارای دو نوع متناوب و تک کارتریج هستند. در نوع متناوب آن، پاک سازی توسط فیلتر های پالس جت انجام می شود. در حالی که در نوع تک کارتریج، ابتدا فیلتر خارج و بعد، گرد و غبار از روی آن تمیز می شود. طراحی این نوع فیلتر به گونه ای است که، از یک محفظه سیمی که فیلتر روی آن قرار دارد، ساخته شده است.
بگ فیلتر سونیک: در این سیستم، موجی با فرکانس پایین، به وسیله دمنده صوتی تولید شده و موجب لرزاندن کیسه های فیلتر می شود. این حرکات لرزشی، گرد و غبار را از سطح جدا کرده و در نهایت کیسه ها تمیز می شوند. 

جنس بگ فیلتر

بگ فیلتر ها، در جنس های مختلفی نیز تولید شده و هر کدام ویژگی های خاص خودشان را دارند. این ویژگی ها موجب شده، تا از هر کدام در صنایع مختلف استفاده گردد. در این قسمت، شما را با انواع بگ فیلتر ها از نظر نوع جنس، آشنا می کنیم.
پلی استر: در ساخت فیلتر هایی از جنس پلی استر، سیلیکون استفاده نشده است. این نوع فیلتر ها، دارای ظرفیت بالایی بوده و قادر به نگهداری میزان زیادی آلودگی در خود هستند. از این فیلتر ها، بیشتر در مواردی مانند صنایع چوب، صنایع دارو سازی، آهن سازی و فولاد، کارخانه های ذوب قطعات غیر آهنی و سایر صنایع استفاده می شود. فیلتر های پلی استر، علاوه بر هزینه کم، بسیار مقرون به صرفه نیز هستند.
پلی پروپلین: فیلتر هایی از این جنس، در دو مدل سوزنی و فیلتر هایی که جوش داده می شوند، تولید می گردد. فیلترهایی که از جنس پروپلین هستند، در سایز های 5 تا 100 میکرون تولید و در اختیار مصرف کننده قرار می گیرند.
پارچه ای: فیلتر های کیسه ای، علاوه بر پلی آستر و پروپلین، از پارچه نیز تهیه می شوند. پارچه هایی مانند آکریلیک و تفلون، از نمونه های به کار رفته در این جنس بگ فیلتر ها هستند.
فیبر شیشه ای: جنس بعضی از فیلتر ها از الیاف شیشه ای است. از این جنس فیلتر ها، در صنایعی مانند صنایع پتروشیمی، تولید برق و غیره استفاده می شود. از مزایای این جنس بگ فیلتر ها، می توان، قابلیت مقاومت در برابر حرارت و مواد شیمیایی، کارایی بالا و عمر مفید طولانی را نام برد.  

ویژگی ها و مزایای بگ فیلتر

استحکام و کیفیت بالا
نفوذ نا پذیری در برابر رطوبت و آب
تحمل دمای بالا تا حدود 370 درجه سانتیگراد
غیر قابل اشتعال بودن و مقاومت در برابر آتش
عملکرد بالا در در برابر حلال های شیمیایی و صنعتی
رسانایی الکتریکی پایین
قدرت زیاد در جذب و نگهداری گرد و غبار
عملکرد مناسب در محیط قلیایی و اسیدی
قابل بازیافت و استفاده چند باره

کاربرد بگ فیلتر

از این محصول، در صنایعی که پروسه ذوب، برش و تراش در آن ها انجام می گیرد، استفاده های فراوانی می شود. موارد کاربرد بگ فیلتر عبارتند از:
سیلو های سیمان
کوره ذوب فلزات
کارخانه های کاشی و سرامیک
کارخانه های تولید مواد شیمیایی
کارخانه های تولید دارو
صنایع غذایی 
کارخانه های تولید آسفالت
کارخانه های چوب بری و تولید MDF

عوامل و نشانه های خرابی بگ فیلتر

افت مکش فیلتر: مهم ترین دلیل تعویض فیلتر ها، مسدود شدن کیسه فیلتر است. در این حالت، حجم فیلتر به اندازه ای می رسد که سیستم پاک سازی کیسه، توانایی تمیز کردن ذرات و گرد و غبار را نداشته و میزان عبور هوا به سیستم تهویه، کاهش پیدا می کند. طول عمر مفید کیسه های فیلتر، به فاکتور های مهمی مانند نوع آلاینده، ترکیبات شیمیایی، میزان کارکرد فیلتر و غیره بستگی دارد. به همین دلیل، در زمان انتخاب فیلتر، باید با متخصصین این حوزه مشورت کرد.
ایجاد کندانس در غبار: زمانی که غبار به دلیل طراحی نا مناسب بگ فیلتر، افت دمایی شدید پیدا کند، دمای غبار به مرحله شبنم زدن رسیده و موجب کاهش عمر کیسه فیلتر و تعویض آن می شود.
پارگی کیسه ها: از دیگر نشانه های خرابی و تعویض بگ فیلتر ها، پارگی کیسه ها به دلیل ذرات ساینده، زیاد شدن تعداد پالس زدن و یا خرابی کیج کیسه ها می باشد.
شرایط نا مناسب مانند آتش سوزی یا انفجار و هم چنین رطوبت و گرمای زیاد نیز می تواند، موجب خرابی کیسه های بگ فیلتر گردد.
نکات مهم در زمان خرید بگ فیلتر
به طور کلی، در زمان انتخاب و خرید بگ فیلتر، دقت در موارد زیر، ضروری است.
قابلیت نفوذ پذیری پارچه کیسه ها جهت عبور هوا
قیمت کیسه
میزان رطوبت محیط
دمای جریان هوای ورودی
سرعت فیلتراسیون 
میزان سایش ناشی از خوردگی ذرات
افت فشار
مطابقت دستگاه با استاندارد های لازم 
داشتن خدمات پس از فروش

 
  • مرجع: